فواید چرم دوزی فرش دستباف

۵۲۰ بازديد

حتما تا به حال چرم دوزی پشت فرش ها را دیده اید ولی نمیدانید فواید آم چیست و چه زمانی صورت میگیرد ؟؟

-----------

فرش های دستباف در قالیشویی ها بر حسب درخواست مشتری مورد چرم دوزی قرار می گیرند.
چرم دوزی فرش های دستباف دلایل مختلفی دارد.
یکی از دلایل آن پوشاندن محل میخ یا سوزن خوردگی کناره فرش و یا پوشاندن کجی های ناشی از پایین کشی دستگاه است.
ازجمله مشکلات رایج در اکثر آپارتمان های جدید، سرخوردن فرش ها اغلب با سایزهای کوچک برروی سطوح سرامیک، سنگ و یا پارکت می باشد.
این مشکل معمولا با چرم دوزی لبه های فرش قابل حل خواهد بود.
احتمال سرخوردن فرش ها برای فرش هایی که از جنس ابریشم طبیعی و  مصنوعی هستند، بیشتر است.
یکی دیگر از دلایل چرم دوزی فرش دستباف، زیباسازی کناره های فرش و یک دست نمودن سطح فرش است.دور دوزی یا همان چرم دوزی فرش ها اغلب برای فرش های دستبافت می باشد البته بهتر است برای فرش های ماشینی که نخ ظریف دارند هم انجام شود تا محکمتر باشند و لوله نگرند. چرم دوزی فرش های صادراتی از آنجایی که باعث پوشاندن عیب آنها می گردد، از ارزش فرش می کاهد.

چطور چرم دوزی فرش انجام میدهند ؟ 

چرم دوزی فرش دستباف مراحل و ابزار خاص خود را  می طلبد. ابزار لازم  مخصوص این کار همانطور که قابل حدس می باشد سوزن ( معمولا سوزن شیرازه)، نخ مخصوص چرم دوزی یا نخ وکس دار و چرم طبیعی یا مصنوعی است. معمولا عرض چرم ها سه تا پنج سانتیمتر می باشد. این چرم ها بصورت توپ آماده در بازار هستند. جنس این چرم ها نخ  و مواد پلاستیکی است. چنانچه چرم دوزی جهت جلوگیری از لوله شدن کناره های فرش باشد،  چرم ها می بایست دارای مقاومت بالا و جنسی با کیفیت بالا داشته باشند.  پیشنهاد می گردد  چهار طرف فرش، بویژه قالی های نفیس که به دیوار آویزان می شوند، چرم دوزی شوند.کارخانه قالیشویی افرا آماده خدمتگزاری به شما عزیزان می باشد.

چرم دوزی پشت قالی های دستباف

چرم دوزی فرش های دستباف مقدمات ویژه دارد.

در ابتدا می بایست تا خودردگی یا لول شدگی ایجاد شده در فرش اصلاح گردد.

برای این منظور، فرش را از پشت پهن نموده

و توسط چکش چوبی لبه های فرش ها را کوبید تا تمام تا خوردگی

و لول شدگی ها از بین رفته و صاف شوند.

مرحله بعدی اتوکشی لبه های فرش می باشد.

این مرحله با پهن کردن یک تکه پارچه سفید بر روی لبه فرش و پاشیدن مقداری اب و اتو انجام می پذیرد.

پس از انجام تمام مراحل آماده سازی نوبت به انجام مرحله چرم دوزی است.

ابتدا  چرم های تهیه شده از بازار را بصورت برش هایی نواری متناسب با سایز فرش در میاورند.

سپس فرش را به پشت پهن نموده.

و توسط نخ و سوزن مخصوص این کار لبه های کنار فرش را بصورت زیگزاگ یا همان هفتی هشتی می دوزند.

کارخانه قالیشویی افرا آماده ارائه انواع خدمات چرم دوزی برای انواع فرش ها و قالی ها می باشد.

 منبع : http://bistdesign.parsiblog.com/Posts/55/

چرم دوزی چیست؟

هنر چرم دوزی  نیازمند آموزش های اولیه هست، که مطالعش باعث میشه بتونیم انتخاب درست برای خرید چرم و ابزارآلات داشته باشیم و هم نکته مهم اینه که بعد از ساخت چطور ازش نگه داری کنیم تا عمر مفید و دوام عالی داشته باشه.

نگران نباشید زمانی بود که من هم نمیدونستم ابزار چرم چیه و اصلا چطور چرم طبیعی و مصنوعی را از هم بشناسم یا چه  ابزاری می خوام و از کجا باید بخرم. من در این کلاس ها قدم به قدم با شما جلو میام تا به بهترین شکل بتونید بهترین محصول را بسازید.
این روزها انجام کارهای هنری از علاقه مندی های هر بانوی ایرانی به حساب میاد . اما در این بین، کار با چرم و ساختِ وسایلِ چرمی از گذشته تا امروز اقبالِ ویژه ای برخوردار بوده . چون با یادگیری هنر چرم دوزی ، علاوه بر تامین بسیاری از وسایل مورد نیاز خودتون و خانواده ، می تونید از این هنر برای کسب درآمد هم استفاده کنید . فقط کافیه روش کار رو یاد بگیرید و بعد به کمک الگوهای آماده ، یادگیری انواع دوخت در چرم دوزی و یا با کمی خلاقیت انواع مختلفی از کیف ، کفش ، لباس و ... رو بدوزین . برای یادگیری هنر چرم دوزی ، باید انواع چرم و کاربردهای اون رو بشناسید و کار با ابزارهای مختلف رو یاد بگیرید . مثلا از چرم های گاوی برای ساخت کیف های بزرگ، چمدان ها، کیف های سامسونت، کفش های زمستانی و مردانه ، واز چرم های بزی که ضخامتِ کمتری دارند برای ساخت کیف های کوچک، کیفِ پول، کفش های زنانه ، رویه ی مبل، رومیزی، پادری، لباس، کلاه، دستکش و ... استفاده میشه . در این کلاس شما بعد از آشنایی با انواع چرم و انواع دوخت ها در هنر چرم دوزی ، گام به گام با ساخت یک کیف تا مرحله تکمیل کار پیش خواهید رفت و از این طریق با جزییات روش کار که در دوخت هر نوعی از کیف لازم است آشنا خواهید شد . از قبیل برش زدن ، سمبه زدن، دوخت چرم ، نصب زیپ ، جا کارتی و ..
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.